Recensie: Joël – Carry Slee | Rachelleest
18/04/2013

Al mijn hele leven ben ik een grote fan van Carry Slee. Alle boeken van vroeger zijn over gegaan naar de boekenkast van mijn zusje. Die ze nu ook allemaal aan het verslinden is. Ik werd een beetje te oud voor haar kinderboeken en ben daarom overgestapt naar haar young-adult boeken. Hier ben ik heel enthousiast over!
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vooral Eva, die Luna het langst kende en lief en leed met haar deelde, heeft moeite de plotselinge dood van haar hartsvriendin te accepteren. Terwijl Natalie en Fleur na de begrafenis hun leven weer proberen op te pakken, begint Eva te twijfelen aan de ware toedracht van Luna’s dood. Waarom liegt Remco, Luna’s ex-vriend, bijvoorbeeld over h et tijdstip van zijn laatste contact met Luna? Heeft hij soms iets te verbergen? Dan krijgt Eva een stapeltje anonieme brieven in handen die gericht zijn aan Luna. De brievenschrijver vertelt over een schokkende jeugdervaring. Hebben de brieven iets met Luna’s dood te maken?
Joël is het intrigerende verhaal over drie vriendinnen die ieder op hun eigen manier omgaan met de onverwachte dood van hun vriendin. Terwijl ze op zoek is naar antwoorden, komt Eva erachter dat sommige dingen beter geheim kunnen blijven…

Het boek was voor mij een heel groot raadsel wie een rol heeft gespeeld in de dood van Luna. Één van  de 4 vriendinnen is niet wie ze lijkt te zijn. Ze leeft een dubbel leven. Niemand weet hier iets van, waardoor het de interesse in mij heeft opgewekt. In het begin werd meteen duidelijk dat zij niet zichzelf was, maar waardoor dat kwam werd niet meteen verteld. Dit vond ik een pluspuntje, want daarom kon ik het boek niet wegleggen.  Het verhaal had terugblikken naar de jeugd van haar. Dit vond ik ook heel apart, want ik ben dit nog niet vaak tegengekomen. Wanneer Eva achter de oorzaak van Luna’s dood probeert te komen, vindt ze brieven die aan Luna zijn gericht. Hierdoor komen dingen uit over één van haar vriendinnen. De vriendin die uiteindelijk iets met de dood van Luna te maken had, was niet meteen de eerste die in me opkwam. Het boek Joël was totaal niet voorspelbaar.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Al vanaf ik me kan heugen ben ik een grote fan van Carry Slee. Carry Slee schrijft op een manier wat voor alle leeftijden wel te lezen is. De serie waar afblijven, radeloos, paniek etc. inzitten, vond ik vroeger helemaal geweldig. Sommige boeken heb ik wel 4 keer gelezen. Ook de films die geïnspireerd zijn op haar boeken, vindt ik ook helemaal te gek. Wanneer er een film in de bioscoop verschijnt, wil ik hem het liefst meteen zien, omdat ik toch nieuwsgierig was hoe ze allebei zouden eindigen. Het boek Joël heb ik als positief ervaren. Van mij krijgt dit boek een 8,0.

Hou je van een boek waar je niet verwacht hoe het gaat eindigen? En hou je van raadseltjes op lossen? Dan raad ik je dit boek aan. Van mij krijgt dit boek een 8,o!

8,0

Joël – Carry Slee