Recensie: De Test: De Test #1 – Joelle Charbonneau | Rachelleest
14/11/2013

Als Hunger Games fan zijnde kon ik het niet laten om dit boek aan mijn collectie toe te voegen. Wat een goede aankoop is dit zeg! Vanaf de eerste bladzijde werd ik in dit boek meegesleurd in het leven van Cia. De strijdlust die Cia tijdens de gehele Test uitstraalt is onbeschrijfelijk. Ik begon haar zelfs soms moed in te praten om niet op te geven en niet iedereen te vertrouwen. Ik kan wel zeggen dat ik hierdoor de test aanmoediging heb doorstaan. OLYMPUS DIGITAL CAMERADe jonge, ambitieuze Cia Vale is tot haar vreugde een van de uitverkorenen om deel te nemen aan De Test: een jaarlijks terugkerend evenement waarvoor alleen de allerbeste studenten uit de koloniën van het Verenigd Gemenebest geselecteerd worden. Zij die slagen voor De Test hebben de wereld aan hun voeten liggen en zullen klaargestoomd worden tot toekomstige leiders van hun land. Vol goede moed, maar met waarschuwingen van haar vader in haar achterhoofd, vertrekt Cia naar de hoofdstad, waar De Test zal plaatsvinden. Als blijkt dat de inhoud van de diverse beproevingen niet alleen geestelijk, maar ook fysiek het uiterste van de kandidaten vraagt, ontstaat er een onderlinge strijd tussen de deelnemers. Cia komt al snel tot de ontdekking dat ze op zichzelf aangewezen is, maar door haar intuïtie te volgen en intelligentie en durf te tonen komt ze steeds een testronde verder, terwijl haar medekandidaten stuk voor stuk het toneel moeten verlaten, levend of dood… Heeft Cia het in zich om ook de allerlaatste horde te nemen? Kan ze overleven in het speelveld van de vierde ronde: het verwoeste en vervuilde land dat ooit Amerika was en lukt het haar om op tijd de hoofdstad te bereiken? En kan ze de mensen die het dichtst bij haar staan wel écht vertrouwen, of is niets wat het lijkt? (bol.com)

Cia wilt graag deelnemen aan de Test. Wanneer blijkt dat vier eindexamenkandidaten, waaronder Cia, gekozen zijn deel te nemen aan de Test. Sommige bewoners, zoals haar ouders, zijn hier niet zo blij mee. Haar vader heeft ook deelgenomen aan de Test en heeft hier nare dromen aan overgehouden. Samen met Tomas gaat Cia de strijd aan. De Test is niet altijd roze geur en maneschijn. Het gaat namelijk om leven of dood. Iedere ronde vallen weer mensen af en zien ze nooit meer terug. Wel zorgt de Test ervoor dat Tomas en Cia naar elkaar toegroeien. Slagen Cia en Tomas beiden voor de Test? Zijn Cia’s vaders dromen werkelijk gebeurd?OLYMPUS DIGITAL CAMERADe Test is een trilogie. Het eerste deel maakt duidelijk waar de Test voor bedoeld is en waarom deze wordt gehouden. Naast dat ik graag Cia de Test zag overleven, geldt dit ook voor Tomas. Tomas beschermt Cia alsof zijn leven er van afhangt en ook Cia laat zich niet van de wijs afbrengen wanneer Tomas wil dat Cia alleen doorgaat.Ook hoe het verhaal in elkaar steekt klopt helemaal, zoals de technische snufjes die bij de test van pas komen en de testen die de kandidaten moesten afleggen. ‘De Test’ is een goed begin van de serie, aangezien het antwoorden geeft. Maar er bleven bij mij nog vele vragen hangen, zoals: Hoe gaat het op de universiteit verder?. Dat is ook een pluspunt aan het boek. Hierdoor weet ik zeker dat ik deel twee ga kopen. Stiekem hoop ik dat dit boek ooit verfilmd gaat worden, want dat wordt een knaller.

9,7

De Test: De Test #1 – Joelle Charbonneau
Karakters Uitgevers B.V. | 384 pagina’s

6 reacties op “Recensie: De Test: De Test #1 – Joelle Charbonneau”

november 14, 2013

Ik vond het ook een heerlijk boek, zie uit naar de volgende delen

november 14, 2013

Dit boek staat ook op mijn verlanglijstje om te lezen. Jouw recensie is wel (heeeeeeel) positief! Nu ben ik nog benieuwder haha

november 15, 2013

Ik vond dit ook een heel erg leuk boek!

december 22, 2013

Ik heb dit boek gisteren uitgelezen en, wów, geweldig!

februari 18, 2014

Wat een positieve recensie. Fijn dat je een nieuwe favo serie in je kast kan zetten!
    Ik was zelf iets minder enthousiast. Ik vond het verhaal en de schrijfstijl goed, maar ik had het idee dat sommige aspecten van het verhaal beter uitgewerkt hadden kunnen worden. Zo vond ik bepaalde gebeurtenissen heel spannend, maar waren deze in een pagina alweer voorbij. Toch vond ik het een leuk boek.

Ik vind het leuk dat je zo positief bent. En net als jij kijk ik uit naar het tweede deel.
    Mocht je het leuk vinden, dan kan je mijn recensie vinden op http://bibiesboeken.blogspot.nl/2014/02/de-test.html

Succes met bloggen!